Vi bruger cookies til at tilpasse indhold og annoncer og til at analysere vores trafik. Fortrolighedspolitik Cookiepolitik

BMW mærker

BMW: Den ultimative køreoplevelse


BMW AG er en tysk producent af biler, motorcykler og motorer. BMW har hovedkvarter i München, Tyskland. BMWs motto er Freude am Fahren - at køre med fornøjelse. For engelsktalende lande blev der opfundet et andet motto - The Ultimate Driving Machine - Den ultimative køremaskine.

BMWs historie


Hvad betyder forkortelsen BMW?

BMW-historien går tilbage til 1913, hvor den tyske ingeniør Karl Friedrich Rapp grundlagde Rapp Motorenwerk, der fremstiller flymotorer. Efterfølgende blev der på grundlag af dette firma oprettet et nyt firma - Bayerische Motoren Werke - BMW GmbH, og officielt registreret i 1917. Et år senere blev virksomheden omdannet til et aktieselskab - BMW AG. Sådan opstod forkortelsen BMW.

Rapp motorfabrikslogo
Old BMW 2017 logo

Ved du, hvordan BMW-logoet opstod?

Der er stadig heftig debat om, hvad BMW-logoet egentlig betyder. Nogle mennesker tror, at BMW-logoet er en stiliseret propel, og andre, at det var nødvendigt at afspejle BMWs bayerske oprindelse i logoet. Derfor er de fire sektorer af logoets inderste cirkel lavet i farverne Bayern - hvid og blå. Faktisk er det farverne i Bayern.

BMW og Første Verdenskrig.

Som du kan se, lavede BMW motorer ikke kun til fly, men også til lastbiler og både. Under 1. verdenskrig var efterspørgslen efter motorer stor, og det gik derfor godt for BMW, men efter 1. verdenskrig blev som bekendt indgået Versailles -traktaten, og en af klausulerne i denne traktat var Tysklands forbud mod produktion af fly og motorer til dem. Og så, for at beholde virksomheden på en eller anden måde, blev BMW tvunget til at skifte til produktion af landbrugsprodukter, bremser til tog, ... og så videre.

BMW plakat fra 1918.
Første BMW motorcykel R32

Den første BMW motorcykel.

I 1923, på Berlin Motor Show, blev den første BMW R32 motorcykel præsenteret. Motorcyklen viste sig at være meget god i håndtering og pålidelig. Indtil 1926 blev mere end 3 tusind R32-motorcykler solgt, selvom de var dyrere end konkurrenterne. Den næste motorcykel, Sport R37 BMW produceret i 1925. BMW R37 blev den bedste racermotorcykel og gjorde BMW mærket berømt ikke kun blandt racerfans, men over hele verden.

BMWs første bil.

I 1928 købte BMW bilfabrikken i Eisenach, Thüringen, og med den rettighederne til at fremstille en licenseret kopi af den britiske bil Austin 7 fra Austin Motor Company. Og i 1929 blev virksomhedens første bil produceret BMW Dixi, kopi af Austin 7. BMW Dixi-platformen blev også brugt til at producere BMW 309, 315, 319 og 329.

Jeg sagde BMW
BMW 328

BMWs første sportsvogn.

I 1936 producerede BMW den første sportsvogn, BMW 328. BMW 328 var innovativ for sin tid med aluminiumschassis, rørramme og halvkugleformet motorforbrændingskammer, som sikrede mere holdbar og effektiv drift af stempler og ventiler. BMW 328 var vinderen af mange sportskonkurrencer på den tid.

BMW og Anden Verdenskrig.

Siden 1933 har BMW været leverandør af flymotorer til Luftwaffe. Med udbruddet af Anden Verdenskrig i 1941 stoppede BMW med at producere biler og lancerede produktionen af jeeps, motorcykler, kampvognspistoler og andet militært udstyr til hæren. Men produktionsflymotorerne var stadig en prioritet, for eksempel producerede BMW motorer til flyene Messerschmitt, Focke-Wulf, Junkers og så videre. Og den mest berømte motorcykel fra Anden Verdenskrig var motorcyklen R75, som blev produceret af BMW til Wehrmacht. BMW-ingeniører gjorde også store fremskridt i udviklingen af jetmotorer til militærfly og missiler. Der var endda udviklinger af taktiske raketvåben til infanteri og luftfart, som ikke var tilgængelige dengang for landene i anti-Hitler-koalitionen.

BMW R75
koncentrationslejr München-Allach

BMW og koncentrationslejr München-Allach.

Det er også kendt, at BMW under Anden Verdenskrig gjorde udstrakt brug af tvangsarbejderes og koncentrationsfangers arbejdskraft. På grund af den øgede efterspørgsel efter flymotorer under krigen, måtte BMW udvide eller bygge nye fabrikker. For eksempel blev sådanne arbejdere indkvarteret i satellitlejren München-Allach i koncentrationslejren Dachau. Titusindvis af mennesker arbejdede på fabrikken i Allach, hvoraf mere end halvdelen var fanger i koncentrationslejre.

BMW efter Anden Verdenskrig.

BMW-koncernen, som var magtfuld under krigen, befandt sig i en kritisk tilstand efter krigen. Næsten alle BMW fabrikker blev ødelagt af bombningen af anti-Hitler koalitionen eller demonteret. Dokumentation blev konfiskeret, og udstyr blev taget ud. Også BMW fik forbud mod at fremstille flymotorer. Som andre tyske bilfirmaer tog det år for BMW at genopbygge, og det var først i 1948, at BMW var i stand til at genopbygge en af sine ødelagte fabrikker i München og starte produktionen af motorcykel R24 med en nyudviklet encylindret motor. Den næste model R25 havde allerede en to-cylindret motor.

BMW R25
BMW 501

Den første BMW-bil efter krigen.

I 1951 lancerede BMW sin første efterkrigsbil, BMW 501. Og den første masseproducerede bil, BMW Isetta, blev lanceret af BMW i 1956, rettighederne til denne blev købt af det italienske firma Iso. Og så i 1956 - sportsvogne modellerne BMW 503 og 507, og i 1959 modellen BMW 700 - den første store seriesucces BMW.

BMW i dag.

I dag er BMW en af de største bil- og motorcykelproducenter i verden med mange fabrikker ikke kun i Tyskland, men i hele verden. BMW er også leverandør af motorer til Formel 1. I 1994 køber BMW Rover Group, som viste sig at være den værste kapitalinvestering i BMWs historie og kun medførte tab. I 2000 afhændede BMW Rover's aktiver og efterlod kun MINI-mærket. I 2003 købte BMW Rolls-Royce og samme år blev der dannet et joint venture med Brilliance China Auto - BMW Brilliance Automotive.

BMW München kontor

eXus Dev 24.5.2023

BMW - Anmeldelser

Anmeldelser
- 4 / 1 Anmeldelser
Tilføj anmeldelse
- Bedøm - 0

Jeg vidste ikke engang, at BMW var så meget involveret i produktionen af ​​motorer, motorcykler og andet Wehrmacht -udstyr under krigen. Det ville være muligt at forstå, om de ville producere nogle motorer under pres, ja, for ikke at ødelægge virksomheden for eksempel. Så trods alt udviklede BMW -ingeniører nye jetmotorer og andre nyeste teknologier til hæren. Så det viser sig, at de samarbejdede med Nazi -Tyskland under krigen. Og endnu mere om fangerne i koncentrationslejre, hvis arbejdskraft brugte BMW så massivt i hans fabrikker. For mig er dette nyheder, tak for artiklen.
---
Даже не знал что БМВ был так сильно вовлечён во время войны в производство моторов, мотоциклов и другой техники для Вермахта. Можно было бы понять если бы под давлением производили бы они какие нибудь моторы, ну чтоб не уничтожили компанию например. Так ведь инженеры БМВ разрабатывали новые реактивные двигатели и другие новейшие технологии для армии. Так получается что они сотрудничали с нацисткой Германией во время войны. И тем более про узников концлагерей труд которых использовал БМВ так массово на своих заводах. Для меня это новость, спасибо за статью.
Bart de Witte 1.11.2022
Om dit beter te kunnen begrijpen, kunnen we een eenvoudige analogie trekken en nazi-Duitsland vergelijken met huidige Rusland. Net als Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog viel Rusland ook vandaag Oekraïne aan. Net als toen Duitsland, vernietigt Rusland ook vandaag Oekraïense steden, pleegt oorlogsmisdaden, ... e.z.v. En net zoals in Duitsland tijdens de oorlog, zijn er in Rusland vandaag ook bedrijven die bijvoorbeeld motoren voor tanks of vliegtuigen produceren, nieuwe raketten of drons ontwikkelen, ... enzovoort. Dit is natuurlijk niet acceptabel voor een normaal, adequaat persoon. Maar het probleem is dat elk bedrijf één hoofddoel heeft: zoveel mogelijk geld verdienen. En naast alles werd nog propaganda, zowel in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog als in Rusland vandaag, op industriële schaal op gang gebracht. Net zoals de meerderheid van de Duitsers toen de vervolging van de Joden accepteerde en ermee instemde, zo stemt de meerderheid van de Russen vandaag оок in met de vernietiging van Oekraïne. En het is allemaal propaganda. En al deze bedrijven in Rusland die vandaag samenwerken met de Russische autoriteiten zullen hoogstwaarschijnlijk ook na de oorlog blijven werken. C'est la vie.