Audi AG er et tysk bilfirma, en del af Volkswagen Group, producerer biler under Audi -mærket. Hovedkvarteret ligger i Ingolstadt, Tyskland. Mottoet er Vorsprung Durch Technik - Fremskridt gennem teknologi.
Ordet audi på latin er lyt - og det er præcis, hvad August Horchs efternavn betyder på tysk, horch i Tysk - lyt. Sådan dukkede navnet Audi op.
Den Audi, vi kender i dag, er efterfølgeren til Auto Union-koncernen, som igen blev dannet som et resultat af fusionen af fire virksomheder DKW, Horch, Audi og Wanderer:
DKW - Dampf Kraft Wagen var en tysk bil- og motorcykelproducent inkorporeret i 1916 og lukket i 1966. Fusioneret med Auto Union i 1928.
Horch - en tysk bilproducent grundlagt af ingeniør August Horch i Köln i 1899. Virksomheden producerede biler, inklusive premiumbiler, og var en del af Auto Union -bekymringen fra 1930 til 1940.
Wanderer - en tysk producent af biler, motorcykler, cykler, varevogne ... og anden teknologi. Det blev grundlagt i 1896 af Johan Winklhofer og Richard Janicke og blev en del af Auto Union -bekymringen i 1932.
Som et resultat af denne fusion (DKW, Horch, Audi og Wanderer) blev Audi-logoet - et symbol på fire krydsede ringe, hvilket betyder fusionen af de fire moderselskaber i Audi
Som et resultat af det fælles arbejde fra DKW, Horch, Audi og Wanderer, blev den første forhjulstrækket bil Audi-Front introduceret i 1933, efterfulgt af Audi 920 .
Siden 1930 har Audi været en vigtig leverandør af militært udstyr til Wehrmacht. I 1940 blev produktionen af civile køretøjer helt stoppet, og Audi skiftede fuldstændigt til at servicere hærens behov. F.eks. Producerede Audi flysmotorer til Junkers, pansret bilchassis til Sd.kfz-serien eller Einheits-PKW der Wehrmacht tung transportkøretøj.
Det er også kendt, at Audi udnyttede slavearbejde i Leitmeritz-koncentrationslejren under 2. verdenskrig. Ifølge en rapport fra 2014, der er bestilt af Audi selv, er Auto Union således ansvarlig for 4500 dødsfald i Leitmeritz. Fra begyndelsen af 1944 blev Audi -fabrikkerne stærkt bombet og hårdt beskadiget. Og disse fabrikker og overlevende udstyr i Sachsen, der faldt i Sovjetunionens besættelse, blev ført til USSR. Og personalet og ledelsen flygtede til zonen for besættelsen af De Forenede Stater.
Først i september 1949 var Audi i stand til at etablere en fuldgyldig produktion af produkter. Først blev produktionen af motorcykler og transportbiler lanceret, og i 1950 blev den første personbil produceret - DKW F89 P Master Class. I 1958 købte et fælles aktiefirma Daimler-Benz AG en 88% andel i Audi, og købte virksomheden i 1959 direkte.
Men populariteten og det gode salg af Volkswagen modeller forværrede den økonomiske situation for Audi, og i 1964 blev virksomheden en del af Volkswagen. Og allerede i 1965 blev det besluttet, at virksomheden ville producere alle sine biler under mærket Audi, og den første model af Audis egen udvikling som en del af Volkswagen var Audi 100.
I 1974 blev Ferdinand Piech leder af Audi Design Department. Under hans ledelse opnåede Audi betydelige succeser som fem-cylindret motor, turboladning, Quattro firehjulstræk, ... .
I løbet af de sidste årtier har Audi med succes bygget på teknisk udvikling, såsom galvaniseret karosseri, aerodynamisk design, turboladet benzinmotorer, dieselmotorer med direkte injektionsteknologi, lyslegeret aluminiumskrop, hybriddrev, benzinmotorer med direkte injektionsteknologi, kraftfuld otte otte - og tolv-cylindrede motorer, .... I 1993 blev Audi AG dannet, som omfattede de ungarske og brasilianske divisioner, den britiske Cosworth Technology, italiensk Automobili Lamborghini og spansk SEAT. Audi i dag er en succesrig og dynamisk virksomhed i mange bilsegmenter, såsom forretningssegment - Audi A6, premium - Audi A8, sports- og racerbiler - Audi TT, sportsversioner af Audi A4, A6, A7, R8 Supercar og crossovers som Audi Q8, Q7, Q5 og Q3.