Opels hovedkvarter i Ruesselsheim

Opel logo Opel


Opel Automobile GmbH er en tysk bilproducent. Hovedkvarter i Rüsselsheim am Main, Hesse. Tyskland. Siden 1929 har Opel tilhørt General Motors. Og i 2017 blev det købt af Groupe PSA - Stellantis.

Historien om mærket Opel


Adam Opel Symaskinefabrik.

Opels historie begynder i 1862, da den tyske iværksætter Adam Opel byggede den første Opel-symaskine. Og i 1863 åbnede han i sin fars lade en lille virksomhed til fremstilling af symaskiner. I 1968 blev Adam Opel Factory allerede bygget, og i de efterfølgende år blev der solgt titusindvis af symaskiner. I 1895 døde Adam Opel og overlod virksomheden til sin kone og sønner. I begyndelsen af det 20. århundrede faldt salget af Opels symaskiner drastisk, fordi markedet var overmættet. I 1911 udbrød der brand på fabrikken, hvorefter det blev besluttet at stoppe produktionen af symaskiner.

Adam og Sophie Opel 1868
Opel Cykelfabrik 1927

Opel og cykler.

Adam Opels sønner var cykelentusiaster og kunne til sidst overtale deres far til at investere i cykelproduktion. Og i 1886 blev den første Opel-cykel produceret, og i 1998 blev der for eksempel solgt 15 tusinde cykler. Efter en brand på fabrikken i 1911 kom der en pause i produktionen af cykler, men allerede i 1912 blev produktionen genoptaget. Og i 1920 var Opel blevet den største producent af cykler og knallerter i verden. I 1936 blev Opels cykelforretning solgt

Første Opel bil.

Adam Opel selv havde aldrig til hensigt at producere biler, men tre år efter hans død besluttede Sophie Opel efter råd fra sine sønner at bygge biler. I 1899 blev der dannet et joint venture med bilpioneren Friedrich Lutzmann. Og samme år blev den første bil Opel-Lutzmann bygget. De kunne dog ikke konkurrere med de dengang højt udviklede franske biler, så produktionen af biler blev stoppet for en stund.

Første Opel bil
Opel 4/8 PS 1910

Opels egne biler.

Fra 1902 til 1907 samarbejdede Opel med det franske firma Automobiles Darracq SA, som forsynede Tyskland med chassis med motorer, hvorpå Opel satte originale karosserier. Disse biler blev solgt under navnet Opel-Darracq. Men i 1902 udviklede Opel også sin egen bil - 10/12 PS. Også meget populær var Opel 4/8 PS, produceret i 1909, en to-sædet cabriolet, som mange læger brugte til hjemmebesøg, som han hurtigt fik tilnavnet - Doctor's car. Og i 1912 blev der for eksempel bygget mere end 3 tusinde biler. Det var også omkring dette tidspunkt, at Opel begyndte at fremstille motorcykler og lastbiler.

Opel og General Motors.

I 1928 var Opel blevet den største bilproducent i Tyskland og tegnede sig for 44% af alle biler. Og i 1929 solgte Wilhelm von Opel og hans bror Friedrich Opel 80% af Opel-aktierne til den amerikanske bilkoncern General Motors. Og i 1931 var Opel fuldstændig under General Motors kontrol. Årsagen til salget var den økonomiske krise, og salgsprisen var US$33 millioner eller 154 millioner Reichsmarks. Opel-brødrene forblev medlemmer af tilsynsrådet, med Fritz von Opel i spidsen. Derudover blev Opels navn og uafhængig modelpolitik bibeholdt.

Ansvarlig for salget af Opel General Motors
Opel Blitz S

Opel og Anden Verdenskrig.

Efter at NSDAP ledet af Hitler tog magten i 1933, forlod General Motors ikke Tyskland. Indtil 1936 blev nøglestillinger besat af nationalsocialisterne, og arbejderjøderne blev fyret eller overført til USA. Under Anden Verdenskrig producerede virksomheden den vigtigste Wehrmacht -lastbil, 3-tons Blitz S -lastbilen. Derudover producerede fabrikken i Rüsselsheim også motorer, dele til missiler og torpedoer samt komponenter til Junkers Ju 88 og Messerschmitt Me 262. Opel havde værksteder i Warszawa og Riga til at reparere militært udstyr, der blev brugt på østfronten.

Opel og tvangsarbejde.

I modsætning til andre tyske bilfirmaer nægtede Opel at hyre koncentrationslejrfanger og tyede til tvangsarbejde. Derudover har arbejdere siden 1933 konstant været udsat for terroren fra fascistisk fabrikssikkerhed. I 1942, for eksempel, var 52 procent af de 4.000 arbejdere på Brandenburgs lastbilfabrik udenlandske tvangsarbejdere, på Rüsselsheim-fabrikken 20 procent af de 18.500, siger andre kilder - 35 procent.

Tvangsarbejde på Opel fabrikken
Opel Kapitan 1948

Opel efter Anden Verdenskrig.

I sommeren 1944 blev Opels fabrikker hårdt beskadiget af allierede bombetogter, og lastbilfabrikken i Brandenburg blev nedlagt. I 1945, på den eneste tilbageværende Opel-fabrik i Rüsselsheim, på vegne af myndighederne i den amerikanske besættelseszone, blev biler repareret, primært Opel. Opels første efterkrigsbil var Blitz -lastbilen, udgivet i 1946. Opel-lastbilfabrikken i Brandenburg og Rüsselsheim-fabrikken til produktionen af Opel Kadett blev ført til Sovjetunionen som erstatning i 1946. Og først i 1947 blev Opel i stand til at genoptage bilproduktionen i Rüsselsheim. Den første succesrige model var Opel Olympia, efterfulgt i 1948 af Opel Kapitan. .

Opel i dag.

I 1962 åbner Opel en anden fabrik i Bochum, hvor Opel Kadett produceres. I samme år udgiver Opel nye modeller - Commodore, Manta og sports GT. I 1971 var der allerede produceret 10 millioner biler, og Opel blev igen førende på bilmarkedet i Tyskland. I 1999 , 50 millioner biler, og samme år debuten af minivan Opel Zafira. I det 21. århundrede lancerer Opel nye modeller - Meriva, Signum, Insignia,... . En ny ECOTEC -motor er også blevet udviklet. På trods af den nye serie og teknologi fortsatte Opel Europe med at generere milliarder dollars tab for General Motors. I 2009 ønskede General Motors at sælge Opel, køberen var det internationale konsortium Magna International og den russiske Sberbank. Aftalen faldt dog igennem, fordi General Motors og den amerikanske regering frygtede, at Rusland kunne få adgang til det amerikanske selskabs teknologi. Og først i 2017 blev Opel stadig solgt til koncernen PSA Group - Sellantis.

GM annoncerer salget af Opel til Magna og Sberbank.
Alle Opel-logoer fra 1862 til 2017

Opel-logoets historie.

Det første Opel-logo betyder initialer på Adam Opel, et bordeauxrødt bogstav A inde i et skarlagenrødt bogstav O. I 1886, med starten på produktionen af cykler, dukker et logo op - en cyklist og en engel flyver over ham, med inskriptionen - Victoria Blitz - som i oversættelse betyder Lynsejr. I 1902, med udgivelsen af motorcykler, dukker et logo op med påskriften - Motorwagenfabrik, som også blev installeret på de første biler. I 1906 et logo i egyptisk stil med inskriptionen OPEL RUSSELHEIM. I 1909 var der et enkelt logo med teksten Opel, og fra 1910 i form af et øje. I 1937 optrådte luftskibet, der fløj gennem bogstavet O, i Opel-logoet. Og logoet, som vi kender i dag, dukkede op i 1963, takket være Blitz -lastbiler - hvilket betyder lyn. Gennem årene har logoets design ændret sig, men grundlaget er forblevet det samme - lyn og bogstavet O. Blitz og Opel.


Opel - Anmeldelser

Anmeldelser


- 5 / 1 Anmeldelser

Tilføj anmeldelse

- Bedøm - 0

Opel Bedømmelse 5


Otto Frank 7.11.2022

Wenn ich deinen Artikel lese, bekomme ich den Eindruck, dass General Motors und Amerika, obwohl sie nicht mit den Nazis kooperierten oder ihnen halfen, dennoch mit ihnen zusammenarbeiteten. Ich wollte nur hinzufügen, dass 1941 der letzte amerikanische Manager Opel verließ, und bereits 1942, nachdem Deutschland Amerika den Krieg erklärt hatte, wurde Opel aus der Bilanz von General Motors als Vermögenswert im Land des Angreifers abgeschrieben. Und deshalb denke ich, dass GM, vertreten durch Amerika oder die Amerikaner, nichts mit den Verbrechen der Nazis zu tun hat. Dies ist meine Meinung ... und danke für den Beitrag.