Vi bruger cookies til at tilpasse indhold og annoncer og til at analysere vores trafik. Fortrolighedspolitik Cookiepolitik

Hovedkvarteret Toyota

Toyota: Fremme innovation, inspirerende tillid


Toyota Motor Corporation er den største bilvirksomhed i Japan. Det er hoveddelen af det offentlige selskab Toyota Group. Virksomhedens hovedkvarter er beliggende i Toyota, Aichi Prefecture, Japan.

Toyota historie.


Hvordan opstod Toyota-mærket?

Toyotas historie begyndte i 1924, da en japansk iværksætter, Sakichi Toyoda, opfandt en automatisk væv, der stoppede sig selv, hvis der var et problem med trådbrud. Produktionen af værktøjsmaskiner blev etableret i et lille eget værksted, virksomheden hed Toyoda Automatic Loom Works. I 1929 blev vævepatentet solgt til et britisk firma, og kapitalen fra salget af patentet blev investeret i bilindustrien. Samme år rejste Kiichiro Toyoda, søn af Sakichi Toyoda, til Europa og USA for at studere bilforretning og bilfremstilling. Og allerede i 1930 begyndte han at udvikle sine egne biler med en benzinmotor. Inden for virksomheden blev der oprettet en ny afdeling, som Kiichiro Toyoda blev direktør for. Og senere, i 1937, blev der grundlagt et separat bilfremstillingsfirma, Toyota Motor Co. Sådan blev den Toyota, vi kender i dag, født.

Kiiiro Toyoda
Den første bil Toyota A1 1935

Den første Toyota-bil.

I 1934 udgav Toyota sin første benzinmotor, Model A, som blev installeret i 1935 på den første Toyota A1-bil og derefter på G1-lastbilen. Og produktionen af den anden Toyota AA- model begyndte i næste 1936. De første Toyota-modeller lignede amerikanske modeller fra Dodge og Chevrolet. Derefter forbød de japanske myndigheder import af amerikanske biler, hvilket bidrog til det succesfulde salg af Toyota-biler.

Toyota og Anden Verdenskrig.

Under Anden Verdenskrig stoppede Toyota næsten fuldstændig produktionen af civile biler og skiftede til produktion af udstyr til den japanske kejserlige hær. Toyota producerede pansrede køretøjer, amfibiske terrængående køretøjer, men produktionen af militærlastbiler til hærens og flådens behov var en prioritet. Men på grund af en akut mangel på råmaterialer og komponenter var det nødvendigt at producere udstyr i den grundlæggende konfiguration og spare på alt, for eksempel producerede Toyota lastbiler med en forlygte.

Toyota KC lastbil med én forlygte 1942
Japansk overgivelse 1945

Toyota efter Anden Verdenskrig.

Toyota fabrikker blev hårdt beskadiget af allierede bombeangreb under Anden Verdenskrig. Desuden forbød de amerikansk ledede besættelsesstyrker efter Japans overgivelse den 14. august 1945 produktionen af personbiler i Japan. Men produktionen af lastbiler til restaurering af infrastrukturen var tilladt. Der blev også underskrevet en kontrakt med Toyota om reparation af amerikansk militærudstyr. Men i 1947, med starten på den kolde krig mellem USA og USSR, var USA's prioriteter flyttet i retning af at få en allieret i Japan i stedet for straf.

Den første Toyota-bil efter krigen.

I 1947 lancerede Toyota den første efterkrigsbil , SA-modellen. Og allerede i 1949 blev alle restriktioner for produktion af personbiler i Japan ophævet. I begyndelsen af 1950'erne kom Toyota ud af krisen, men måtte lukke nogle fabrikker og afskedige arbejdere. Da Koreakrigen begyndte, modtog Toyota en ordre på 1.000 lastbiler fra den amerikanske hær. Og denne ordre hjalp med at forbedre virksomhedens ydeevne.

Den første efterkrigsbil Toyota SA 1947
Grundlæggende principper for Toyota Way

Ledelsesfilosofi - Toyota Way.

I 1950 tog Toyota-chefer, inklusive Kiichiros fætter Eiji Toyoda, en tur til USA, hvor de modtog træning fra Ford Motor Company og observerede arbejdet hos snesevis af amerikanske producenter. Den viden, de fik under turen, førte til Toyota Way, Toyotas ledelsesfilosofi og produktionssystem, som er baseret på lean manufacturing, som gjorde virksomheden til en førende i bilindustrien.

Historien om Toyota-logoet.

Historien om Toyota-logoet begynder i 1937. Det første Toyota-logo er et rødt Toyoda-bogstav i et rektangel placeret inde i en ottekant, der ligner en diamant. I 1949 fik Toyota et nyt logo, rundt og rødt, med en hvid streg. Indeni er efternavnet på grundlæggeren af Toyota på japansk. Fra 1958 til 1989, blot inskriptionen Toyota, kun skrifttype og farve ændres. I 1989 føjes et velkendt grafisk symbol til Toyota-bogstaverne: krydsende ovaler, der repræsenterer forbindelsen mellem kundernes hjerter og virksomhedens hjerte. De symboliserer også et velvilligt og stærkt tillidsfuldt forhold. Derudover foldes ovaler til et afrundet T, det første bogstav i grundlæggerens efternavn.

Alle Toyota-logoer siden 1937
Toyota Crown 1957

Toyota i dag.

I 1957 blev Toyota Crown den første japanske bil, der blev eksporteret til Amerika og Brasilien. I 1959 blev byen Koromo, hvor Toyotas fabrikker og hovedkvarter ligger, omdøbt til Toyota. I 1960'erne begyndte Toyota at ekspandere hurtigt. Den første Toyota-bil, der blev produceret uden for Japan, forlod samlebåndet i 1963 i Melbourne, Australien. I selve Japan er Toyota-biler blevet de bedst sælgende. Så i 1992 tegnede Toyota sig for 40% af de solgte biler i Japan. Toyota Motor er i dag den største bilproducent i verden og deler topplaceringen med General Motors og Volkswagen.


eXus Dev 24.5.2023

Toyota - Anmeldelser

Anmeldelser
- 5 / 1 Anmeldelser
Tilføj anmeldelse
- Bedøm - 0

Jeg vil gerne vide mere om Toyota Way -filosofien. Jeg vil være glad for, hvis du skriver noget om det. Tak for artiklen, jeg nød at læse den.
---
I would like to know more about the Toyota Way philosophy. I will be glad if you write something about it. Thanks for the article, I enjoyed reading it.
Zaid M 21.11.2022
Dit is een heel lang verhaal, er is zelfs een boek over geschreven - The Toyota Way of nog artikel op Wikipedia te vinden. Als ik wat tijd zou hebben, zal ik in de toekomst natuurlijk een apart artikel over schrijven en bedankt voor de feedback.