Vi bruger cookies til at tilpasse indhold og annoncer og til at analysere vores trafik. Fortrolighedspolitik Cookiepolitik

Hovedkvarter Renault Group

Renault: En arv af innovation og passion for kørsel


Renault Group er en fransk bilvirksomhed. En del af Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen. Renault har hovedkvarter i Boulogne-Billancourt, nær Paris i Frankrig.

Renault historie.


Hvordan opstod Renault-mærket?

Renaults historie begyndte i 1899, da brødrene Louis, Marcel og Fernand Renault åbnede firmaet Renault Frères - brødrene Renault. I begyndelsen samlede de simpelthen biler af færdige komponenter, men så begyndte de at introducere deres egne udviklinger. Louis Renault var en dygtig, ambitiøs ingeniør, der designede og byggede adskillige prototypebiler og modtog over 700 patenter. Marcel og Fernand Renault styrede forretningen. I 1901 var Renault blevet verdens største bilproducent. Louis og Marcel var også succesrige racerkørere, og det hjalp med udviklingen af virksomheden. Men i 1903 døde Marsel i Paris-Madrid-løbet, og Renault holdt op med at deltage i konkurrencen i flere år. Og i 1908 gik Fernand Renault på pension af helbredsmæssige årsager, og ledelsen af virksomheden overgik til Louis Renault.

Brødrene Louis, Marcel og Fernard Renault
Den første bil Renault Voiturette

Den første Renault bil.

I 1898 producerede Renault sin første bil, Voiturette 1CV, som betyder lille bil på fransk. Renault Voiturette blev produceret i flere serier Type A, Type B, Type C... med forskellige motorer indtil 1903. Og i 1905 modtog Renault en ordre på 250 Renault AG1 taxabiler i Paris. Renault AG1 blev en succesrig model af Renault, begyndte at blive eksporteret og blev meget brugt i mange byer rundt om i verden. Senere blev disse køretøjer brugt af militæret under Første Verdenskrig, som de fik tilnavnet - Taxi de la Marne - Taxa af Marne.

Renault og Første Verdenskrig.

Med udbruddet af Første Verdenskrig begyndte Renault produktionen af det udstyr, der var nødvendigt for hæren. Renault fabrikker producerede flymotorer, medicinske servicekøretøjer, busser, tanke og så videre. I 1917 lancerede Renault produktionen af en af de bedste kampvogne fra Første Verdenskrig FT17, som blev brugt indtil Anden Verdenskrig. For tjenester til Frankrig under Første Verdenskrig blev Louis Renault tildelt Æreslegionen.

Tank Renault FT 1917
Renault Vivastella 1932

Renault efter Første Verdenskrig.

I 1920 producerede Renault biler, lastbiler, landbrugsmaskiner, industri- og marinemaskiner, ... og så videre. For eksempel begyndte Renault i 1919 at producere Type GP-traktorer baseret på FT-tanken, som blev produceret indtil 1930. I 1927, på Paris Motor Show, introducerede Renault nye bilmodeller, der blev præsenteret i to modelserier: økonomiske modeller - Quatre og luksus Stella, såsom Renault 6CV, 10CV, Monasix, 15CV, Vivasix, Vivastella, Reinstella, ... . Der blev også lagt stor vægt på eksporten af Renault-biler til Storbritannien og USA. I 1931 introducerede Renault sine første dieselmotorer til erhvervskøretøjer.

Renault og Anden Verdenskrig.

Efter Frankrigs nederlag i 1940 af Nazi-Tyskland, blev der forhandlet en våbenstilstand i juni 1940, svarende til en overgivelse. En del af Frankrig blev besat, en anden del blev styret af Vichy-regimet. Og for at redde sine fabrikker fra ødelæggelse begyndte Louis Renault at samarbejde med besættelsesadministrationen i Tyskland. Ledere, Schippert og von Urach, fra det tyske firma Daimler-Benz AG blev udpeget. I begyndelsen blev lastbiler og tanks repareret på Renault-fabrikkerne, og senere blev produktionen af biler, lastbiler og tanks til Wehrmacht etableret. I 1942 og 1943 blev Renault-fabrikkerne bombet af britiske fly, hvorefter produktionen nærmest blev stoppet.

Renault fabrik efter britisk bombning 1943
Befrielsen af Paris i august 1944

Renault efter Anden Verdenskrig.

Efter befrielsen af Paris i august 1944 overgav Louis Renault sig til politiet, hvorefter han blev anholdt og anklaget for at samarbejde med Nazityskland og fængslet i Fresnes-fængslet, hvor han blev udsat for mishandling. Og den 24. oktober 1944 døde Louis Renault på et hospital i Paris. Om dette var resultatet af uræmi eller konsekvenserne af mishandling under hans fængsling i Fresnes Fængsel kunne ikke afgøres. Den 16. januar 1945 blev fabrikkerne og Renault-firmaet nationaliseret af Frankrigs provisoriske regering, og Pierre Lefocheux blev udnævnt til generaldirektør og navngivet virksomheden efter nationalisering - Régie Nationale des Usines Renault - Nationaldirektoratet for Renault-fabrikkerne.

De første efterkrigstidens Renault-biler.

Renaults første bil efter Anden Verdenskrig var Renault 4CV, som officielt blev introduceret i 1946. Efterspørgslen efter Renault 4CV er så stor, at leveringstiden i 1947 var mere end et år og blev produceret frem til 1961. I 1951 kom topmodellen Renault Frégate udkom, som blev produceret indtil 1960. I 1956 blev Renault Dauphine introduceret, som var den bedst sælgende model i Frankrig fra 1957 til 1961. Samtidig bliver Renault den største bilproducent i Frankrig.

Renault 4CV 1946
Alle Renault-logoer

Historien om Renault-logoet.

Det første Renault-logo blev introduceret i 1900 og var Renault-brødrenes initialer, flettet sammen med to bogstaver R. I 1906 dukkede et logo op med billedet af en Renault-bil indskrevet i et gear, der vandt det første franske Grand Prix. I 1919, i slutningen af 1. Verdenskrig, placerede Renault Renault FT tanken på emblemet. I 1923 bliver kølergrillen, placeret inde i en hvid cirkel, med påskriften Renault, til Renault-logoet. I 1925 blev logoets gitter omdannet til en rombe, der repræsenterer en diamant, hvilket markerede begyndelsen på det moderne Renault-logo. I 1946, efter nationaliseringen af Renault, ændrede farverne på logoet sig, gul blev tilføjet. Derudover optræder sammen med navnet på Renault inskriptionen Regie Nationale. 1959 - Renault-logoet bliver sort-hvidt igen, og bogstaverne bliver mere aflange. 1972 - baggrunden er malet gul. Renault-indskriften er forskudt under diamanten. 1992 - kun en stiliseret rombe er tilbage, inskriptionen forsvinder også og baggrunden bliver hvid. 2004 - rhombus udseende ændres, striber forsvinder fra den. De to nederste dele af figuren er malet over i sort med Renault-skrift i bunden. 2007 - en rhombus med en sølvskinnende tekstur på en gul baggrund. 2015 - kun billedet af diamanten er tilbage. Indskriften er forsvundet, baggrunden er malet hvid igen.

Renault i dag.

Renault er i dag verdens største bilproducent og laver køretøjer under mærkerne Renault, Samsung og Dacia. Renault er også ejer af det koreanske firma Renault Korea Motors, rumænske Dacia. Renault ejer også aktier i det japanske selskab Nissan Motors - 43%, russiske AvtoVaz - mere end 50%, Daimler - 3,1% og svenske AB Volvo - 20,5%. Alliancen mellem Renault og Nissan i 2009 blev nummer fire i verden med hensyn til bilproduktion. Siden 2001 er Renault Trucks-divisionen blevet solgt til Volvo-koncernen, med bevarelse af Renault-mærket. Renault-koncernen har fabrikker i Frankrig, Spanien, Portugal, Tyrkiet, Slovenien, Rumænien, Indien, Kina, Republikken Korea, Algeriet, Marokko, Brasilien, Argentina, Chile og Colombia

Renault og Nissan alliancens logo

eXus Dev 24.5.2023

Renault - Anmeldelser

Anmeldelser
- 0 / 0 Anmeldelser
Tilføj anmeldelse
- Bedøm - 0