Vi bruger cookies til at tilpasse indhold og annoncer og til at analysere vores trafik. Fortrolighedspolitik Cookiepolitik

Hovedkvarter PSA Peugeot Citroen i Paris

Peugeot: Passion og præstation i bevægelse


PSA Peugeot Citroën SA er en fransk bilproducent med hovedkontor i Paris, Frankrig. I 2021 fusionerede Peugeot med Fiat Chrysler Automobiles for at danne et nyt firma kaldet Stellantis, med hovedkontor i London, Storbritannien.

Historien om Peugeot-mærket.


Peugeot-familien

Peugeot blev grundlagt i 1810 af Jean-Pierre Peugeot, et medlem af Peugeot-familien, som oprindeligt startede en familievirksomhed, der producerede save, fjedre og andre metalvarer i byen Hérimoncourt i det østlige Frankrig. I begyndelsen af det 19. århundrede begyndte Jean-Pierres søn, Jean-Pierre II, at udforske nye markeder for virksomhedens produkter. I 1830 begyndte Peugeot-familien at producere kaffemøller, som blev meget populære og succesrige. Kaffemøllernes succes førte til familiens ekspansion til andre forbrugsvarer, herunder cykler.

Armand Peugeot designede den første Peugeot-bil
Peugeot Type 1

Første Peugeot-bil - Type 1

Den første Peugeot-bil var Peugeot Type 1, som blev produceret i 1891. Peugeot Type 1 var et trehjulet dampdrevet køretøj, der kunne nå en tophastighed på 15 kilometer i timen. Det er designet og bygget af Armand Peugeot, som var grundlæggeren af Peugeot. Efter succesen med Peugeot Type 1 begyndte virksomheden at producere firehjulede benzindrevne biler, startende med Peugeot Type 2 i 1892. Peugeot Type 2 blev drevet af en to-cylindret motor og kunne nå en tophastighed på 20 kilometer i timen.

Peugeot og Første Verdenskrig

Under Første Verdenskrig var Peugeot en af de største leverandører af køretøjer og militærudstyr til den franske hær. Virksomheden producerede en række køretøjer til militær brug, herunder biler, lastbiler og motorcykler, og udviklede også nye teknologier til at støtte krigsindsatsen. For eksempel tegnede og byggede Peugeot en ny type maskingevær, som blev brugt af franske soldater under krigen. Efter krigens afslutning genoptog Peugeot den civile produktion og fortsatte med at vokse som en førende bilproducent. Erfaringerne opnået under krigen var med til at styrke virksomhedens ingeniør- og produktionskapacitet, hvilket gjorde det muligt for den at blive en stor spiller i den globale bilindustri i de kommende år.

Peugeot panservogn til den franske hær
Peugeot 201 1929

Peugeot efter 1. Verdenskrig

Efter 1. verdenskrig genoptog Peugeot sin produktion af civile biler og introducerede flere nye modeller, herunder Peugeot 201 og Peugeot 301, som var populære blandt forbrugerne og var med til at etablere mærket som førende på det europæiske bilmarked. I denne periode fortsatte Peugeot også med at udvikle nye teknologier og tekniske innovationer. For eksempel introducerede virksomheden i 1929 den første dieseldrevne bil, Peugeot 201 D, som var kendt for sin brændstofeffektivitet og pålidelighed. Peugeot udvidede også sine aktiviteter ud over Frankrig i denne periode og etablerede datterselskaber og produktionsfaciliteter i andre dele af Europa samt i Afrika og Sydamerika.

Peugeot i 1930'erne

1930'ernes firma fortsatte med at udvide sit udvalg af køretøjer og udvikle nye teknologier. I løbet af dette årti producerede Peugeot flere populære modeller, der var med til at etablere mærket som en førende bilproducent. En af de mest bemærkelsesværdige Peugeot-modeller i 1930'erne var Peugeot 402, som først blev introduceret i 1935. Peugeot 402 var en mellemstørrelsesbil, der var tilgængelig i en række karrosserityper, herunder sedan, coupé og cabriolet. En anden vigtig model, der blev introduceret i løbet af dette årti, var Peugeot 202, som blev lanceret i 1938. Peugeot 202 var en kompakt bil, der var designet til at være overkommelig og brændstoføkonomisk. Peugeot fortsatte også med at producere en række erhvervskøretøjer og motorcykler i løbet af 1930'erne.

Peugeot 402 1936
Peugeot DMA lastbil 1941

Peugeot og Anden Verdenskrig

Under Anden Verdenskrig blev Peugeots fabrikker i Frankrig igen ombygget til at producere militært udstyr til de tyske besættelsesstyrker. Virksomheden blev tvunget til at producere køretøjer og andre maskiner til den tyske hær, herunder lastbiler og kampvogne. Produktionen af civile køretøjer blev væsentligt reduceret på grund af ressourcebegrænsninger og forstyrrelser i forsyningskæden. På trods af disse udfordringer lykkedes det Peugeot at overleve krigen og genoptage den civile produktion efter Frankrigs befrielse i 1944. Virksomheden stod dog over for betydelige udfordringer i efterkrigstiden, da den franske økonomi kæmpede for at komme sig over krigens ødelæggelser.

Peugeot efter Anden Verdenskrig

Efter Anden Verdenskrig stod Peugeot over for betydelige udfordringer, da den arbejdede på at genopbygge sine produktionskapaciteter. Virksomheden formåede dog at overleve og trives i efterkrigstiden ved at introducere flere nye modeller og udvide sine aktiviteter rundt om i verden. En af de vigtigste Peugeot-modeller, der blev introduceret i efterkrigstiden, var Peugeot 203, som første gang blev lanceret i 1948. Peugeot 203 var en mellemstørrelsesbil, der var populær blandt forbrugerne for sit slanke design og avancerede tekniske funktioner, som f.eks. som hydrauliske bremser og uafhængig affjedring. Modellen var en kommerciel succes og var med til at etablere mærket som en stor spiller på det europæiske bilmarked.

Peugeot 203 blev lanceret i 1948
Peugeot e-208

Peugeot i dag

I årene efter fortsatte Peugeot med at udvide sine aktiviteter rundt om i verden og etablerede datterselskaber og produktionsfaciliteter i Asien, Afrika og Sydamerika. Virksomheden introducerede også flere nye modeller, heriblandt Peugeot 403 i 1955 og Peugeot 404 i 1960, som var populære blandt forbrugerne og var med til yderligere at etablere mærkets ry for kvalitet og innovation. Peugeot spillede også en nøglerolle i udviklingen af den europæiske bilindustri i denne periode, og hjalp med at etablere Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og arbejdede på at standardisere fremstillings- og sikkerhedsbestemmelser på tværs af kontinentet. I dag er Peugeot et førende globalt bilmærke med en stærk tilstedeværelse i Europa og rundt om i verden. Virksomheden fortsætter med at innovere og udvikle nye teknologier med fokus på el- og hybridbiler, da det ser ud til at positionere sig som førende i overgangen til bæredygtig mobilitet.

Citroen-opkøb og PSA Group

I 1976 købte Peugeot Citroën for at danne PSA Peugeot Citroën, som senere blev til Groupe PSA. Fusionen var en væsentlig begivenhed i begge virksomheders historie, da den skabte en af de største bilproducenter i Europa og etablerede Peugeot som en stor spiller i den globale bilindustri. Fusionen gjorde det muligt for Peugeot at drage fordel af Citroëns ekspertise inden for innovativ teknik og avancerede affjedringssystemer, mens Citroën fik adgang til Peugeots produktionskapacitet og økonomiske ressourcer. De to virksomheder fortsatte med at fungere som separate mærker under PSA Peugeot Citroën-paraplyen, hvor hvert mærke bevarede sin egen særskilte identitet og produktlinjer.

PSA gruppe
Opel CEO Michael Lohscheller og PSA Group CEO Carlos Tavares

Opel og Vauxhall opkøb fra General Motors

I 2017 købte Groupe PSA, som ejer mærkerne Peugeot, Citroen og DS, Opel og Vauxhall fra General Motors for 2,2 milliarder euro. Opkøbet gjorde Groupe PSA til den næststørste bilproducent i Europa, kun efter Volkswagen. Som en del af opkøbet omdøbte Groupe PSA sig selv til Stellantis i 2021. Opel og Vauxhall fortsætter med at fungere som datterselskaber af Stellantis.

Peugeot logo evolution

Peugeot-logoet har udviklet sig gennem årene. Her er en kort oversigt over dens udvikling:
1847: Det første Peugeot-logo viste en løve, der stod på en pil, med bogstaverne "P" og "S" på hver side af pilen.
1858: Det andet Peugeot-logo havde en mere stiliseret løve, der stod på en pil, med bogstaverne "P" og "L" på hver side af pilen. Løven var beregnet til at symbolisere kvaliteterne styrke, fleksibilitet og hurtighed.
1875: Det tredje Peugeot-logo havde et løvehoved med bogstaverne "P" og "S" under det.
1948: Det fjerde Peugeot-logo havde et mere detaljeret løvehoved med bogstaverne "P" og "E" under det.
1955: Det femte Peugeot-logo havde et mere strømlinet løvehoved med bogstaverne "P" og "E" under det. Dette logo er designet af den berømte bildesigner Flaminio Bertoni.
1976: Det sjette Peugeot-logo havde et stiliseret løvehoved med bogstaverne "P" og "E" på hver side af det.
1998: Det syvende Peugeot-logo havde et mere tredimensionelt løvehoved med bogstaverne "P" og "E" under det.
2010: Det ottende Peugeot-logo har et mere stiliseret løvehoved med bogstaverne "P" og "E" på hver side af det. Logoet er beregnet til at formidle værdierne innovation, ekspertise og følelser.
2021: Det nye Peugeot-logo har et mere minimalistisk og moderne design med et modigt og strømlinet løvehoved som midtpunkt. Bogstaverne "PEUGEOT" vises under løvehovedet i all-caps, med en ny skrifttype, der er mere moderne og slank. Logoet har et monokromatisk look, med sort baggrund og sølvfarvet løvehoved og bogstaver.
Hver gentagelse af logoet har afspejlet de skiftende tider og den udviklende identitet af Peugeot-mærket.

Alle Peugeot-logoer

eXus Dev 24.5.2023

Peugeot - Anmeldelser

Anmeldelser
- 0 / 0 Anmeldelser
Tilføj anmeldelse
- Bedøm - 0